Middagdip voorkomen met een gezonde lunch

Middagdip voorkomen met een gezonde lunch

De middagdip is een bekend fenomeen. Uw concentratie vermindert, u krijgt zin om te snacken en u voelt zich moe. Het wordt algemeen geaccepteerd: die middagdip hoort nu eenmaal bij de dag. Goed nieuws: hij is te voorkomen!

Oorzaak van de middagdip
De middagdip wordt meestal veroorzaakt door een sterke daling in de bloedsuikers. Dit is het gevolg van koolhydraatrijk eten. Door het eten van bijvoorbeeld granen en geraffineerde suikers stijgt uw bloedsuikerspiegel heel snel, om daarna ook heel snel weer in te zakken. Dat veroorzaakt vermoeidheid: de middagdip.

Middagdip voorkomen
Om een middagdip te voorkomen, kunt u simpelweg kiezen voor het eten van minder koolhydraten. Kies bij uw volgende lunch eens voor een grote salade in plaats van het standaard broodje kaas.

Wilt u brood niet missen, neem dan gerust een broodje bij deze salade, het belangrijkste is dat koolhydraten niet de basis zijn van uw lunch en dat u voldoende eet.

Minderen met koolhydraatrijke producten
Koolhydraten zitten niet alleen in brood, maar ook in andere producten. Een selectie van producten die u het beste met mate kunt eten of drinken om een middagdip te voorkomen:

Bewerkte producten zoals:

  • brood
  • crackers
  • beschuit
  • ontbijtkoek
  • koekjes
  • pasta
  • soja
  • frisdranken en andere suikerhoudende dranken

Natuurlijke producten zoals:

  • rijst
  • peulvruchten
  • vruchtensap
  • fruit

Een gezonde lunch
Koolhydraten in de ban doen is niet nodig, want onze hersenen hebben koolhydraten nodig om goed te kunnen functioneren. Het belangrijkste is dat u voldoende en voedzaam eet. Belangrijke ingrediënten hierbij zijn groenten, eiwitrijke producten en vet. Neemt u uw eigen lunch mee? Een salade van verse groenten met een eitje of kipfilet en een oliedressing, is makkelijk de avond van tevoren voor te bereiden.Leg de natte ingrediënten (dressing en groenten) onderin een bewaarbakje, en daarop het gekookte en gepelde ei, de gebakken en afgekoelde kip en daarop eventuele andere droge producten als zaden en pitten. Mix zodra u het gaat eten. Meenemen in aparte bakjes kan natuurlijk ook. Of neem een pak yoghurt mee en meng de yoghurt, zodra u gaat lunchen, bijvoorbeeld met een klein beetje fruit en wat noten.

Een middag zonder middagdip
Heeft u voldoende gegeten, dan zult u hoogstwaarschijnlijk merken dat u in de middag meer gefocust en minder moe bent. Vergeet ook niet om voldoende water te drinken gedurende de dag, ook dit heeft namelijk effect op uw concentratie.