Hoe schoon is uw werkplek?

Hoe schoon is uw werkplek?

Zakdoekjes, niezen, hoesten… Je zou denken dat je in de wachtkamer van de huisarts zit, vol met mensen die met hun griepverschijnselen bij hun dokter te rade gaan. Maar nee, het is gewoon een alledaagse dag op kantoor. Zo gaat dat vaak bij Nederlanders: ondanks dat we zwaar verkouden zijn, vertikken we het om ons ziek te melden en slepen we ons naar het werk. Dapper, toch?! Of misschien niet altijd heel verstandig?

Uit onderzoek is gebleken dat Nederlandse bedrijven het niet altijd heel nauw nemen met de hygiënische omstandigheden op de werkplek. Toenemend kortdurend ziekteverzuim is dan het gevolg, wat een gemiddelde organisatie al snel tienduizenden euro’s per jaar kost. Vaak wordt gedacht dat vieze toiletten de boosdoener zijn als het om slechte hygiëne gaat. Maar het zijn deurkrukken, toetsenborden, computermuizen, bureaus en telefoons die veelal besmet zijn met ziekteverwekkers die grieperige medewerkers mee naar kantoor nemen. Niet zo’n hele fijne gedachte, zeker niet als je bedenkt dat door het Nieuwe Werken veel vaker werkplekken, en dus ook alle bacteriën en virussen, met elkaar gedeeld worden. Bovendien eet een groot aantal werknemers regelmatig achter de computer. Resten van etenswaren en stof belanden tussen de toetsen van het toetsenbord en vormen zo een perfecte voedingsbodem voor bacteriën en schimmels.

Thuisblijven dan maar?
Toch hoeven medewerkers die zich helemaal lekker voelen niet meteen thuis te blijven. Er zijn genoeg maatregelen die het risico op besmetting verkleinen. Het griepvirus komt op de handen door het aanraken van een besmet voorwerp of het geven van een hand. Vervolgens komt het via de handen in ogen, neus of mond. In de binnenkant van de elleboog niezen, de neus afvegen met een papieren tissue (en die meteen weggooien) en regelmatig handen wassen met water en zeep, zeker na hoesten, niezen of snuiten, is dan ook het devies. Bovendien kan een werkgever juist die plekken waar veel ziekteverwekkers zich ophopen regelmatig en goed laten schoonmaken en papieren handdoekjes in de toiletten plaatsen in plaats van de minder hygiënische heteluchtdrogers. Het kantoor goed ventileren, zodat er frisse, schone lucht wordt aangevoerd, helpt eveneens. En soms – als iemand zich echt beroerd voelt – kan het verstandig zijn om onder de wol te kruipen en goed uit te zieken.