Wellness op de werkvloer: 6 tips voor gezondere medewerkers

Wellness op de werkvloer: 6 tips voor gezondere medewerkers

Gezond blijven, het is voor veel mensen een behoorlijke uitdaging. Stress ligt bij veel mensen op de loer en dat heeft een enorme impact op hoe goed mensen zich voelen op de werkvloer. Tijd om wat aandacht te besteden aan wellness op de werkvloer. Hoe? Met deze handige tips!

Uit onderzoek blijkt dat stress de grootste bedreiging is voor de gezondheid van medewerkers. Daarnaast blijkt ook dat 83% van de mensen (Amerikaans onderzoek) last heeft van stress. Iets wat miljarden kost aan verloren productiviteit. Stress kan zich uiten op verschillende manieren zoals hoofdpijn, rugpijn, vermoeidheid, besluiteloosheid en snel geïrriteerd zijn.

Gelukkig is er wél iets aan stress te doen. Deze tips helpen u in ieder geval een eind op weg.

1. Zorg voor een opgeruimd bureau
Een net en opgeruimd bureau geeft veel mensen een meer ontspannen gevoel. Focus op simpele en gemakkelijk toegankelijke opbergoplossingen. Daarbij is het vooral belangrijk dat het weinig tijd en moeite kost om dingen op de juiste plek op te bergen.

2. Ga staan
Door een gedeelte van de dag staand te werken is het risico op veel mentale én lichamelijke klachten veroorzaakt door te lang zitten een stuk minder! Met een zit-stabureau kunt u afwisselend zitten en staan, en daarmee is het de ideale combinatie voor mensen die klachten als rugpijn en weinig energie willen voorkomen.

3. Stretch elk uur
Zet elk uur een timer. Gaat hij af? Neem dan even een paar minuten de tijd om te stretchen. Deze oefeningen kunt u gewoon achter uw bureau doen.

4. Zorg voor stilteruimtes
Iedereen heeft wel eens behoefte aan een beetje stilte. Zeker met een hectische baan, in rumoerige kantoren of bij een taak die opperste concentratie vergt. Stilteruimtes zijn een goede manier om medewerkers een plek te geven waar ze zich even kunnen terugtrekken. Daarvoor hoeft u overigens niet het hele kantoor te verbouwen. Er zijn meer mogelijkheden om stilteruimtes te creëren, bijvoorbeeld een akoestische pod.

5. Organiseer een loopgroep
Een beetje beweging kan wonderen doen tegen stress. Waarom bewegen we dan niet meer op de werkvloer? Organiseer een loopgroep met collega’s om ieders motivatie een boost te geven. Weet u niet waar te beginnen? Deze tips helpen u op weg:

  • Kies een vast dagelijks of wekelijks moment voor de activiteit. Het beste is om een moment te kiezen waarop veel mensen beschikbaar zijn. Daarnaast is het belangrijk om meedoen zo makkelijk mogelijk te maken. Bijvoorbeeld elke dinsdag tijdens de lunch 20 minuten wandelen in het park tegenover het kantoor.
  • Deel het met collega’s. Praat erover tijdens koffiemomenten, deel het op het intranet, stuur een mail rond en vraag enthousiaste collega’s om hetzelfde te doen.
  • Zet het moment in de agenda en nodig iedereen uit.
  • Ga lopen. Loop eventueel langs een aantal werkplekken om mensen te motiveren om mee te gaan.

    Herhaal!

6. Luister naar kalmerende muziek
Uit onderzoek is gebleken dat muziek een duidelijk meetbaar effect op stress kan hebben. Op streamingdiensten als Spotify zijn tal van focus- of relax-afspeellijsten te vinden. Maak daar gebruik van! Als u het niet prettig vindt om muziek aan te hebben in de werkruimte, geef medewerkers dan de mogelijkheid om een koptelefoon op te zetten of oortjes in te doen.

Een beetje meer aandacht voor wellness op kantoor kan geen kwaad. Met wat kleine aanpassingen en/of de aanschaf van kantoormeubilair komt u al een heel eind.