Uw bureaustoel: ondersteunend of de oorzaak van uw klachten?

Uw bureaustoel: ondersteunend of de oorzaak van uw klachten?

Als u vaak last heeft van rugpijn en andere vage pijntjes in uw lichaam, is het tijd om de bureaustoel waar u regelmatig op zit eens onder de loep te nemen. Veel mensen spenderen uren per dag op hun bureaustoel, waardoor het ontzettend belangrijk is om te zorgen dat het niet alleen een comfortabel exemplaar is, maar dat uw stoel óók ergonomisch is. Want een verkeerde bureaustoel doet u meer kwaad dan goed.

Met een kantoorbaan zit u waarschijnlijk meer achter uw bureaustoel dan op elke andere willekeurige plek. En helaas zien we nog veel te vaak dat mensen dat doen op een slecht afgestelde (of nog erger: totaal niet ergonomische) bureaustoel. Veel mensen kijken bijvoorbeeld naar beneden om hun scherm te zien, waardoor het lichaam zich in een onnatuurlijke houding bevindt of zitten op een stoel die eigenlijk is bedoeld als eetkamer stoel. Met allerlei soorten pijntjes tot gevolg.

Hoe zit het met uw bureaustoel?
Heeft u lage rugpijn? Last van ongevoeligheid in de achterkant van uw dijbenen? Of voelt u zich een beetje down? Een slechte stoel kan de oorzaak zijn. Of het nou lage rugpijn, pijn aan de pols, een stijve nek of een gebrek aan mobiliteit is waar u last van heeft, het zijn allemaal signalen waar u zeker wat mee moet doen. Voordat u meteen een nieuwe bureaustoel aanschaft, is het verstandig om te kijken wat u kunt met uw huidige exemplaar.

Deze tips zorgen voor een betere houding:

  1. Duw uw heupen zo ver mogelijk naar achteren op de stoel.
  2. Pas de hoogte van de stoel aan, zodat uw voeten plat op de grond kunnen rusten. Uw knieën moeten op dezelfde hoogte zijn als uw heupen, of iets daaronder. Lukt dat niet, dan is een voetensteun een prettige manier om te zorgen dat uw ruggengraat in de juiste houding blijft.
  3. Pas de rugleuning in een liggende hoek van 100 tot 110 graden. Zorg dat zowel uw boven- als onderrug altijd worden ondersteund.
  4. Als uw stoel over armleuningen beschikt, zorg dan dat deze zo afgesteld zijn dat uw schouders ontspannen zijn als uw armen op de leuningen rusten. Als u het gevoel heeft dat de leuningen alleen maar in de weg zitten, haal ze dan van de stoel af. De ideale houding voor uw armen is uw bovenarmen losjes langs uw lichaam en uw ellebogen in een hoek van 90 graden.
  5. Zorg dat uw beeldscherm direct op ooghoogte of ietsje eronder staat. Hierdoor blijft uw nek in een neutrale houding.
  6. Check af en toe of u niet te dicht bij uw scherm zit. U wilt minimaal de lengte vanaf uw elleboog tot het topje van uw middelvinger bij uw scherm vandaan zitten.

Lukt het om uw stoel (en eventueel uw bureau en monitor) zo aan te passen dat u voldoet aan de tips hierboven? Dan heeft u hoogstwaarschijnlijk geen nieuwe bureaustoel nodig. Kunt u niet voldoende aanpassingen doen aan uw bureaustoel of blijft u zich oncomfortabel voelen op uw stoel? Dan kan een nieuwe, ergonomische bureaustoel een goede oplossing zijn.

Om te checken of de nieuwe bureaustoel wél goed bij u past, kunt u dezelfde tips hierboven gebruiken. U kunt ook langskomen in onze showroom, waar u uitgebreid kunt proefzitten op verschillende bureaustoelen. Onze experts helpen u graag om de ideale bureaustoel te vinden die past bij uw lichaam en manier van werken. Kom langs op ons kantoor in Haarlem of neem contact op met onze klantenservice voor meer info