Tips om uw werkdag beter te beginnen

Tips om uw werkdag beter te beginnen

Is het eerste wat u doet als u op kantoor komt de computer aanzetten en uw e-mail checken? Of pakt u eerst rustig een kopje koffie en klets u even met collega’s? De meeste mensen checken vaak als eerste de e-mail, zodat ze het gevoel hebben dat ze weer helemaal bij zijn. Maar vaak kost dat e-mail checken behoorlijk wat tijd, want dan moet u weer reageren, snel iets uitzoeken of iets regelen. Voor u het weet is het alweer bijna lunchtijd en heeft u het gevoel dat u nog niet eens aan uw dag bent begonnen. Herkenbaar? Er zijn manieren om uw werkdag beter te beginnen. Lees de tips van ware professionals.

1. Maak eerst een planning
Voordat uw hoofd overspoeld raakt door vragen, e-mails of klusjes tussendoor is het goed dat u uw dag start met een goede planning. In de ochtend is uw hoofd nog fris en is het makkelijk om het overzicht te zien. Bedenk eerst wat die dag uw prioriteit heeft en welke andere to do’s u nog heeft. Schrijf ook uw doel op voor die dag, wat wilt u sowieso bereiken? Door een goede planning te maken creëert u meer rust in uw hoofd en is de kans kleiner dat u de belangrijke opdrachten en/of taken vergeet. Uiteraard is het wel belangrijk dat u een beetje flexibel blijft, maar altijd uw planning bewaakt.

2. Zorg voor een kleine ochtend workout
Wat voor sommige mensen erg goed kan werken is een ochtend workout voordat u aan het werk gaat. Bijvoorbeeld even joggen, fietsen, wandelen of iets anders. Door ’s ochtends te sporten krijgt u lekker veel energie voor de rest van de dag. Tevens voelt u zich echt beter en misschien zelfs iets gelukkiger. Sporten is een mooie gelegenheid om uw hoofd even leeg te maken zodat u fris aan uw dag kunt beginnen. Gaat het u echt niet lukken om in beweging te komen in de ochtend en ook niet in de avond? Probeer dan om meer te bewegen op kantoor. Bijvoorbeeld met deze bureaufiets!

3. Eerst koffie en tot rust komen
We gaven net al aan dat het goed is om uw dag te beginnen met een planning maken. Maar u kunt deze planning ook ’s avonds maken voordat u gaat slapen. Dit kan beter zijn voor uw nachtrust, omdat er dan minder dingen door uw hoofd blijven malen en de angst om iets te vergeten kleiner is. U heeft het immers al opgeschreven. De volgende ochtend begint u de dag rustig met een kopje koffie terwijl u ondertussen uw planning doorneemt.

4. Kletsen met collega’s
Wat is nou leuker dan uw dag starten met een praatje met uw collega’s? Hierdoor begint u de dag lekker ontspannen en met een positieve vibe. Een goede manier om deze gesprekjes te stimuleren, maar wel luchtig te houden en ervoor te zorgen dat mensen niet te lang blijven hangen zijn: hoge kantinetafels met barkrukken. Dit voorkomt dat mensen er echt bij gaan zitten. Er moet namelijk wel gewoon gewerkt worden.

5. Begin met de taak waarbij u de meeste focus voor nodig heeft
In plaats van uw e-mails doorspitten is het beter om ’s ochtends direct te starten met de taak waarbij u de meeste concentratie nodig heeft. Al werkt u er maar een uurtje aan. In dat frisse eerste uurtje van de dag kunt u al veel gedaan hebben. Makkelijkere taken zoals uw e-mails lezen kunt u beter wat later op de dag doen.

Hoe begint u uw werkdag?