Handige tips voor de nieuwjaarsborrel op kantoor

Handige tips voor de nieuwjaarsborrel op kantoor

Het duurt niet lang meer of we kunnen 2018 knallend inluiden. Veel bedrijven geven een nieuwjaarsborrel om gezellig met de collega’s de ingang van een nieuw jaar te vieren. Erg goed voor de samenhorigheid en onderlinge verbintenis. Toch zit niet iedereen te springen om een nieuwjaarsborrel. Of u moet het organiseren en u weet niet waar u moet beginnen. Of u wordt uitgenodigd en ziet nu al op tegen de sociale praatjes en de slechte grappen. Maar dit keer begint u 2018 wel goed. Dit keer bent u namelijk gewapend met handige tips en trucs. Laten we 2018 bij de ballen pakken!

Tips voor de organisatie: zo wordt de nieuwjaarsborrel een succes
In principe is een nieuwjaarsborrel bijwonen nog een peulenschil in vergelijking met de borrel organiseren. U heeft immers vele kritische collega’s die overal wel wat van vinden. Om geen flater te slaan hier wat belangrijke zaken om over na te denken:
1. Zorg voor sfeer: laat de Tl-verlichting vooral uit en kies voor sfeer verlichting zoals feestverlichting (wat kerstlampjes in een plant), zet wat statafels neer en vergeet de kerstboom niet. Wat ook erg goed valt zijn sterretjes in de oliebollen of andere hapjes.
2. Trap af met een stimulerende speech: Een goede en stimulerende (korte) speech van de grote baas of manager doet het altijd goed bij de werknemers. Een goede speech kenmerkt zich door complimenten, humor en in het kort benoemen wat de hoogte- en dieptepunten waren van het jaar. Sluit af moet mooie (haalbare) doelen voor 2018 en iedereen krijgt een boost om er vol voor te gaan. En dat begint al bij de nieuwjaarsborrel. Tevens heeft iedereen ook meteen iets om over te praten!
3. Zorg voor de traditionele hapjes: Oliebollen afgezaagd? Zeker niet! Hoe trendy uw kantoor misschien ook is, een nieuwjaarsborrel zonder oliebollen en kerststollen kan echt niet. Dat hoort er gewoon bij. Uiteraard kan er afgewisseld worden met wat luxere hapjes.
4. Ga niet voor bocht: Bezuinigen op de bubbels is zeker geen goede zet. Schenk dus alsjeblieft geen bocht op uw nieuwjaarsreceptie. Wil u niet 50 euro per fles neerleggen, onderzoek dan eens waar ze kwalitatieve prosecco verkopen voor een schappelijke prijs. Het schijnt dat de prosecco van de Lidl erg goed is.
5. Stuur een mooie uitnodiging: Hoe meer tijd u steekt in de organisatie van uw borrel, hoe meer mensen hun best gaan doen. Hier hoort een mooie uitnodiging bij die stijlvol en smaakvol is.
6. Dresscode: Een nieuwjaarsborrel mag een chique aangelegenheid zijn, voorkom daarom dat mensen in hun spijkerbroek en trui verschijnen. Dat doet uw borrel echt niet veel goeds. Geef als dresscode casual chic of smart casual (alles mag behalve een spijkerbroek) op en stimuleer mensen om hun beste outfit uit de kast trekken.
7. Faciliteiten op orde: Zorg dat u voldoende kapstokken heeft, het toiletpapier is aangevuld en er genoeg glazen en bordjes op kantoor zijn.

Tips voor de genodigden: handige do’s and dont’s
Staat u nog niet zo te springen om de nieuwjaarsborrel omdat u het vooral een ongemakkelijke aangelegenheid vindt? Zet dit van u af! Omarm die nieuwjaarsborrel en ga er eens een keer helemaal voor. U zult zien dat wanneer u de nieuwjaarsborrel omarmt, het een stuk leuker wordt. Hier onze do’s and dont’s.
1. DONT: De hele tijd over werk praten. Dit is juist het moment om de man of vrouw achter de functie te leren kennen. Vraag eens aan de ander wat ze doen in hun dagelijks leven (buiten kantoor), wat hun hobby’s zijn en welke Netflix serie zij aanbevelen.
2. DONT: De spanning weg drinken. Een beetje drinken is natuurlijk prima, maar te veel drinken is nooit goed. Als u wilt voorkomen dat u dingen doet of zegt waar u spijt van krijgt is het verstandig om tussen de glazen champagne door ook eens wat water te pakken.
3. DONT: Zeuren over uw werk of vertellen dat u ander werk zoekt. Zorg dat u niet zo diep in het glaasje heeft gekeken dat u te eerlijk gaat zijn. Tegen collega’s vertellen hoe vervelend u uw werk vindt of zeggen dat u eigenlijk iets anders wilt gaan doen, is niet verstandig. Hoe aardig de collega ook is, alles kan tegen u worden gebruikt.
4. DO: Praat eens met andere collega’s. Er zijn vast wel collega’s op de nieuwjaarsborrel die u eigenlijk bijna nooit spreekt. Dit is het ideale moment om eens praatje met hen te maken. U weet maar nooit wat hier uit kan komen.
5. DO: Kom feestelijk gekleed. Ga niet strak in het pak, maar ook niet in uw spijkerbroek met trui. Ga dus voor de gulden middenweg en zorg ervoor dat u er netjes, maar feestelijk uit ziet.