De indeling van een kantoorruimte

De indeling van een kantoorruimte

Een goede werkomgeving is belangrijk voor de productiviteit, privacy en comfort. Bij het indelen van een kantoorruimte dient de werkgever dan ook met verschillende factoren rekening te houden: het soort werk dat gedaan wordt, het aantal medewerkers en de beschikbare ruimte. Wat voor elke kantoorindeling van groot belang is, is een zo optimaal mogelijk evenwicht tussen privéruimtes en gedeelde ruimtes

Wat voor werk?
Het soort werk dat in een bedrijf verricht wordt, bepaalt in grote mate de indeling van het kantoor. Sommige werkzaamheden vragen om een rustige indeling. Om productiever te zijn hebben bijvoorbeeld programmeurs en netwerkbeheerders een ruimte nodig waar ze niet gestoord worden. Klantenservice- en telemarketingmedewerkers hebben een bureau nodig met toegang tot een telefoon of computer waar ze in alle rust telefoontjes en inkomende mails kunnen afhandelen.
Medewerkers met creatieve beroepen hebben juist open ruimtes nodig waar ze ideeën kunnen bespreken en ontwerpen kunnen testen. Maar ook websiteontwerpers, project managers en softwareontwikkelaars – die regelmatig met elkaar samenwerken- hebben baat bij dergelijke ruimtes. Managers, coördinatoren en teamleiders hebben meestal een wat grotere ruimte nodig, zodat er plek is om met medewerkers te overleggen. In afgesloten vergaderruimtes kunnen klanten ontvangen worden of vergaderingen gehouden worden.

Afmetingen
Zowel een te grote als een te kleine werkruimte kan inefficiënt zijn. Medewerkers die lange afstanden moeten afleggen om met elkaar te overleggen of werkzaamheden te verrichten als kopiëren en archiveren, zijn minder productief. Dergelijke functionaliteiten in de buurt hebben, draagt bij aan een efficiënte werkruimte. Open ruimtes bieden de werkgever de mogelijkheid creatief met hun kantoorindeling om te gaan. Hij kan er werkhokjes, gedeelde werkruimtes, vergaderruimtes, een pauzeruimte en een receptie in plaatsen. Eén centraal gelegen ruimte kan ingedeeld worden om te kopiëren, te faxen en post te verzenden.

Pauzeruimte
Een plek waar personeel de mogelijkheid heeft te pauzeren, kan een eenvoudige ruimte zijn met een koffiezetapparaat, een verkoopautomaat en/of een koelkast. Een pauzeruimte in een kantoor bespaart tijd (en dus geld) omdat personeel niet de deur uit hoeft om koffie of wat te eten te halen. Goed voor de werkgever om over na te denken! Bovendien: een goed geoutilleerde pauzeruimte draagt bij aan een positieve moraal en bevordert het contact tussen de medewerkers.